Bijgewerkte plannen voor uitbreiding Liseberg

Vorige maand waren er nieuwe plannen uitgelekt voor een grote uitbreiding van het Liseberg pretpark in Göteborg, Zweden.
Maar deze plannen zijn ondertussen al weer behoorlijk bijgewerkt.

De eerdere grote achtbaan is verdwenen, en er is een kleinere achtbaan voor terug gekomen, samen met diverse andere attracties.

De uitbreiding is ook opgedeeld in 3 segmenten nu. Het noordelijke segment zal voornamelijk voor uitbreiding van het bestaande park zijn. Het middelste segment word uitbreiding van het waterpark en hotel (volgens mij ook als tweede hotel en geen uitbreiding van het nu in aanbouw zijnde).
Het zuidelijke deel zal het Volvo center worden. Onder dit Volvo center is ook nog steeds een parkeergarage gepland maar inmiddels met plek voor 1550 auto’s in plaats van de eerder genoemde 1800.

Wat meer in de details is de planning nu dat bestaande kantoren en werkplaatsen in het noordelijke segment van de uitbreiding gewoon zullen blijven behouden, eventueel wel herbouwd voor de toekomst. Daarnaast zal er in dit gebied zo’n 10.000m² voor uitbreiding van het Liseberg park, zowel door middel van een indoor gebied als het benutten van het dak van dit gebouw. Een verbinding over de weg (Nellickevägen) die tussen het park en deze noordelijke uitbreiding loopt is dan ook toegestaan. Deze verbing moet op minimaal 4,8m boven de grond liggen en mag maximaal 40m breed zijn voor een goede doorstroming.

Het middelste deel zal dus met name uitbreiding van het waterpark worden en een verbinding over de rivier (Mölndalsån) tussen deze gebouwen zal dan dus ook mogelijk worden. Hiervoor geldt een minimale hoogte van 5m en maximale breedte van 5m om de natuur van de rivier zo min mogelijk te overschaduwen. Daarnaast zal er in de toekomst nog een andere recreatieve functie worden toegevoegd, dit zal dan hoogstwaarschijnlijk het eerder genoemde hotel zijn.

Het zuidelijk deel zal zoals gezegd het Volvo center moeten gaan worden. Daarnaast word er ook gesproken over de mogelijkheid van het toevoegen van lokale restaurants en cafés in dit en het middelste gebied.

Ook staat er het e.a. over de hoogte beperkingen van de gebieden in het document, dit is een beetje ingewikkeld om uit het Zweeds in gebroken Google translate Engels te lezen en begrijpen maar het komt erop neer dat er per gebied “volumes”afgesproken zijn. Zo mogen bepaalde bouwwerken best hoog worden op voorwaarde dat ze erg smal zijn, bouwwerken die laag zijn mogen dan juist weer breder zijn, etc. Onderstaande afbeelding laat de volumes per gebied zien.

En om me dan toch aan wat meer details te wagen. Als je goed kijkt zie je dat het noordelijke deel (links op de afbeelding) is opgedeeld in twee verschillende hoogtevolumes. Zo zal de maximale bouwhoogte in het grootste deel van die gebied neerkomen op zo’n 23m. In het hogere deel word het echter mogelijk om te gaan tot een hoogte van 80m! Het middelste gedeelte heeft ongeveer een soortgelijke constructie met als hoogste mogelijkheid ook de 80m, verdere waardes durf ik geen harde uitspraken over te doen omdat ik het niet duidelijk genoeg uit het document krijg. Maar goed als je weet dat de bovenkant van die hoge box 80m is dan kun je wel een beetje een schatting maken 😉

Naast dit alles is er in het document ook veel informatie te vinden over het behoud en aanpassen van de bestaande rivier die door het park en tussen deze nieuw te bouwen delen loopt om zo het afvoeren van o.a. hemelwater goed te kunnen blijven garanderen en ook de natuur daar zo min mogelijk te verstoren. Maar dat vind ik niet spannend genoeg om ook helemaal in te duiken.

Net als van de vorige uiteenzetting komt ook al deze informatie van de plan afdeling van de website van Göteborg die door iedereen online in te zien is. Ik nodig iedereen die daar zin in heeft dan ook van harte uit om zelf ook eens naar de plannen te kijken en mij vooral aan te vullen en verbeteren waar mogelijk. Het document vind je hier.

Bron: https://forum.pretpark.club/d/336-liseberg-bouwt-waterpark-en-hotel-planning-fase-2/22

Reacties zijn gesloten.