Openbaar vervoer in Barcelona


Download grote kaart Hier of Hier

De Metro van Barcelona, onderdeel van het openbaar vervoersysteem van Barcelona, is een uitgebreid netwerk van elektrisch aangedreven treinen, die ondergronds rijden in het centrum van Barcelona, maar bovengronds in sommige buitenwijken van de stad. Het netwerk bestaat uit 11 lijnen met een lengte van 123 kilometer en 166 stations.

Sinds 1997 valt het netwerk onder de verantwoordelijkheid van de Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
In 2002 kondigde ATM aan dat er in de toekomst nog twee lijnen zullen worden aangelegd, L12 en L13. In 2009 en 2010 zijn met vertraging de eerste delen van L9 en L10 gereedgekomen. In 2016 is ook het gedeelte van L9 tot het vliegveld el-Prat geopend.

Lijnen 1-5, 11 en de kabelspoorbaan van Montjuïc worden namens ATM beheerd door Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), het openbaar vervoersbedrijf van de stad. Lijnen 6 tot en met 8 zijn eigenlijk lightrailverbindingen die een metroachtige dienstregeling hebben, en ook als dusdanig genummerd zijn. Deze lijnen worden beheerd door Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (het Catalaanse spoorwegbedrijf).

Tibidabo Funicular & Tramvia Blau

Wil je op een historische manier vanuit het centrum van Barcelona naar de top van de Tibidabo, dan kun je gebruik maken van de oude Tramvia Blau (blauwe tram) en de Funicular de Tibidabo (kabelspoorlijn).
Deze verbinding word uitgevoerd door de TMB, maar maakt geen deel uit van het ATM netwerk.
Je moet dus losse kaartjes kopen voor deze verbinding.

Meer info: http://irbarcelona.org/barcelona-tourist-attractions/tramvia-blau/

Tramvia Blau rijdt tussen Plaça Kennedy en Plaça del Doctor Andreu, vanwaar de funicular verder gaat tot de top van de Tibidabo heuvel, waar zich o.a. het Parque de Atracciones Tibidabo bevind.
Plaça Kennedy is met de metro (L7 tot Av. Tibidabo) vanuit het centrum goed bereikbaar.
Vanaf Plaza Catalunya rijd ook de zogenaamde Tibibus (T2a) rechtstreeks naar Tibidabo.
Losse tickets voor een enkele rit met Tibibus kosten €2,95 en dienen apart gekocht te worden.

De funicular is in 1901 geopend voor het publiek en heeft in 1922 en 1958 een update gekregen.
Ook de Tramvia Blau is in 1901 geopend en heeft in 1922 en 1958 enkele wijzigingen ondergaan.
Barcelona heeft 3 verschillende tram diensten, maar de Tramvia Blau is de enige historische tramverbinding.  De overige historische tramdiensten zijn rond 1970 gesloten en vervangen door bus en metro.


Montjuïc funicular & Telefèric

Een 2e historische funicular (kabelspoorlijn) in Barcelona loopt tussen metrostation Paral·lel en Parc de Montjuïc, waarna je over kunt stappen op de kabelbaan Telefèric de Montjuïc, welke je tot boven bij het Montjuïc kasteel brengt.
Voor de Telefèric dienen losse tickets gekocht te worden omdat deze geen deel uitmaakt van het ATM netwerk. De funicular maakt wel deel uit van het ATM netwerk.


De Montjuïc funicular is in 1928 geopend, om te voorzien in de vervoersbehoefte van de wereldtentoonstelling van 1929, welke toen op de heuvel gehouden werd.
De lijn is in 1992 ingrijpend verbouwd om in de verkeersbehoefte te voorzien van en naar het stadion Estadi Olímpic Lluís Companys en andere faciliteiten gebouwd voor de Olympische Zomerspelen 1992, op de heuvel Montjuïc.
De kabelbaan Telefèric de Montjuïc is in 1970 geopend en tussen eind 2004 en begin 2007 volledig opgeknapt.

Meer info: https://www.telefericdemontjuic.cat/en/welcome

De ATM Travelcard “Hola BCN” voor 2-5 dagen

Voor toeristen is bijna het gehele openbaar vervoer in Barcelona te gebruiken met de ATM Travelcard. Dus zowel de Metro (ook van/naar het vliegveld), stadsbussen, trams als ook de Funicular de Montjuïc.
Niet inbegrepen zijn o.a. de Telefèric de Montjuïc, Tramvia Blau en Funicular de Tibidabo. Hier moeten losse tickets voor gekocht worden.

Op de onderstaande website vind je meer info over deze travelcard en kun je de kaart ook online bestellen.
http://www.publictransport.barcelona/metro_bus_tram/tickets_travelcards/

Teleférico del Puerto

Dit is de oudste kabelbaan in Barcelona en loopt al sinds 1931 van de haven tot halverwege de Montjuic berg. Deze kabelbaan word ook wel de Port Vell Aerial Tramway genoemd en staat bekend om z’n prachtige uitzichten over de haven en de stad.
De bouw vond plaats ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1929, ook al is de kabelbaan uiteindelijk pas in 1931 opgeleverd. In eerste instantie zijn het twee afzonderlijke kabelbanen en moet er op het middelste station, de Torre Jaume I, die midden in de haven staat, overgestapt worden. Sinds 1963 wordt het hele traject in 1 keer afgelegd en stoppen de cabines niet meer in de Torre Jaume I.
De kabels zijn opgehangen aan twee karakteristieke metalen torens die vanuit veel plekken in de stad te zien zijn. De toren aan het strand heet Torre Sant Sebastià, die in het midden van de haven heet dus Torre Jaume I, en de kabelbaan komt aan op de heuvel Montjuïc bij hotel en park Miramar.

Ook de Teleférico del Puerto maakt geen deel uit van het ATM  netwerk, net zoals de Telefèric de Montjuïc. Er dienen dus ook hier aparte kaarten gekocht te worden.
De keuze bestaat uit een enkele reis, of een retour ticket.

Meer info http://www.telefericodebarcelona.com/en/schedules-and-prices/

Reacties zijn gesloten.