De Göteborgtram is de belangrijkste vorm van openbaar vervoer binnen deze West-Zweedse stad.
Geschiedenis
In 1879 legde het Britse bedrijf Gothenburg Tramway Ltd de eerste paardentramlijn aan. In 1900 nam de gemeente de vier paardentramlijnen over en elektrificeerde ze twee jaar later. Tot aan de Tweede Wereldoorlog groeide het tramnet voorspoedig.
Bij de omschakeling van linksverkeer op rechtsverkeer op 3 september 1967 (Dagen H) bleef het tramnet in volledige omvang bestaan. Bij een deel van het trammaterieel werd de deuren van de linkerzijde naar de rechterzijde verbouwd. Ook kwamen er toen veel nieuwe trams in dienst.
In de jaren zestig wilde de stad tramtunnels onder de binnenstad aanleggen, vergelijkbaar met de Duitse Stadtbahn of Belgische premetro. De bodemgesteldheid bleek echter niet al te best en de plannen werden afgeblazen. In de buitenwijken werden wel nieuwe lijnen naar metrostandaard aangelegd, dat wil zeggen: een vrijliggende baan met zo min mogelijk kruisingen met het wegverkeer. In sommige gevallen loopt de tramlijn door een tunnel of over een viaduct. Op de lijn naar de nieuwe buitenwijken naar Angered is een lang ondergronds traject door de heuvels aangelegd met een ondergronds station. Er is in de zuidelijke voorstad een kilometer lange tramtunnel onder een heuvel om delen van het tramnet met elkaar te verbinden.
Heden
De trams en bussen in Göteborg worden geëxploiteerd door Göteborgs Spårvägar AB (eigendom van de gemeente) in opdracht van Västtrafik, de vervoersautoriteit van de provincie Västra Götalands län. In 2004 maakten 90 miljoen mensen van de tram gebruik.
In 2006 bestond het net uit twaalf lijnen met een totale lijnlengte van 190 kilometer. De netlengte van het normaalsporige tramnet bedraagt 80 kilometer. Er zijn plannen voor de aanleg van een ringlijn om het stadscentrum (lijn 2).
De Västtrafik website voor alle info over ticketprijzen, routes etc: https://www.vasttrafik.se/en/