De Cable Cars van San Francisco zijn de laatste handbediende kabeltrams die nog in gebruik zijn en staan symbool voor de Californische stad San Francisco.
De kabeltrams van San Francisco zijn samen met de klassieke trams van New Orleans de enige bewegende National Historic Landmarks.
Op 2 augustus 1873 reed als soort van test de eerste kabeltram over Nob Hill.
Dit was als reactie op de vele ongelukken die in deze tijd regelmatig gebeurden tijdens slecht weer, met de toen nog veel gebruikte paardentrams. Al snel hierna starte de eerste reguliere dienst, de Clay Street Line die de aanleiding was voor de hype die in San Francisco rond kabeltrams ontstond.
Tijdens het hoogtepunt van de cablecar hype in San Fransisco, tussen 1873 en 1890, liepen er 23 verschillende cablecar lijnen kris kras door de stad. Hiervan zijn er nu nog 3 operationeel, voornamelijk voor toeristen.
De kabeltrams worden voortbewogen, door zich vast te klemmen aan een staalkabel die via een goot onder de straat door loopt. Dit vast klemmen gebeurd handmatig door de bestuurder van de tram, de gripman.
De kabels voor alle 3 de huidige kabeltram routes Powell-Hyde, Powell-Mason & California St, lopen vanaf de Cablecar Barn, welke zich bevind tussen Washington en Jackson Street.
De grote wielen van de machines die hiervoor gebruikt worden zijn zichtbaar voor de bezoekers van het Cablecar Museum, welke in hetzelfde gebouw te vinden is.
In het museum zijn verder nog een aantal historische cablecars te zien, krijgt men uitleg over de werking van het hele syteem en word er meer verteld over de verschillende bedrijven en routes.