Polen beschikt over een uitvoerig spoornetwerk en kan langs alle uithoeken van het land per trein worden bereiken.
Het nationale transportbedrijf heet Polskie Koleje Państwowe (PKP) oftewel Poolse Nationale Spoorwegen.
Alle grote steden in het land zijn goed berijkbaar met o.a. IC (Intercity) en EC (Eurocity) treinen. En deze laatste treinen verbinden Polen ook met andere grote steden binnen Europa.
Deze EuroCity trein verbinding loopt ook tussen Krakau en Wroclaw, waardoor ik dus gemakkelijk kan reizen tussen deze 2 steden. Ik zou na mijn bezoek aan Wroclaw dan zelfs ook nog kunnen kiezen om de trein naar Berlijn te pakken, voor een aantal dagen extra in deze mooie stad. Maar die keuze moet ik nog maken.
De dienstregeling van de Poolse spoorwegen is op elk station te vinden, maar ook via website van de PKP en de smartphone app.
Duur van de reis
Let bij het plannen van uw reis goed op de aankomst van uw trein, zoals vermeld in de dienstregeling. Dikwijls voeren er meerdere soorten diverse treinen via uiteenlopende trajecten naar uw bestemming. De reisduur kan per trein sterk verschillen. Zo kunt u het traject Krakau-Warschau in 3 uur afleggen, maar ook in 6 uur.
Bron: https://www.polen.travel/nl/reisplanner/polen-per-trein/dienstregeling
Station Wrocław Główny
Station Wrocław Główny is het grootste en belangrijkste station in de stad Wrocław. Tot 1945 was het station bekend onder de naam Breslau Hauptbahnhof. Het station bevind zich ten zuiden van het historische stadscentrum.
Het station werd gebouwd in de periode 1855 – 1857 naar een ontwerp van Wilhelm Grapow. Het station diende als startpunt van de Oberschlesische Eisenbahn en de spoorweg Breslau – Posen – Glogau.
Station Krakow Główny
Station Kraków Główny is het grootste treinstation van de Poolse stad Krakau. Het station bedient uitsluitend passagierstreinen. Het station bevindt zich net ten noordoosten van Stare Miasto (de Oude Stad), nabij Planty.
Aanvankelijk was het station gevestigd in een neogotisch gebouw uit 1847 dat was ontworpen door Peter Rosenbaum uit Breslau. Het ontwerp was voorbereid op latere uitbreiding. Het station was aanvankelijk kopstation voor de lijn Krakau-Mysłowice. De eerste trein reed op 13 oktober 1847. In 1856 werd het spoor uitgebreid in oostelijke richting, om te beginnen naar Dembnitz. Vanwege de toename van het verkeer werd het gebouw vanaf 1869 aangepast en uitgebreid.